Ulga na złe długi w CIT obowiązuje od 1 stycznia 2020 r. i stanowi narzędzie ograniczające skutki zatorów płatniczych. Pozwala wierzycielowi pomniejszyć podstawę opodatkowania o nieuregulowane należności, jeśli od terminu zapłaty minęło 90 dni. Zgodnie z art. 17 ustawy wprowadzającej ulgę, odnosi się ona wyłącznie do transakcji handlowych, dla których termin zapłaty upływa po 31 grudnia 2019 r.. Jak to rozumieć w przypadku zawieranych porozumień i ugód z dłużnikami?
Ulga na złe długi to mechanizm, który pozwala wierzycielowi – w określonych warunkach – pomniejszyć podstawę opodatkowania o wartość wierzytelności nieuregulowanej w terminie. Można z niej skorzystać, jeżeli:
Mechanizm ten został wprowadzony do ustawy CIT od 1 stycznia 2020 r. i jego zastosowanie wymaga spełnienia warunków z art. 18f ustawy.
>>>>> Zobacz więcej na temat tej ulgi <<<<<
Wnioskodawca – spółka zajmująca się handlem maszynami rolniczymi – zawarł z dwoma kontrahentami (osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą) porozumienia, na mocy których dłużnicy uznali swoje zobowiązania z tytułu faktur VAT wystawionych jeszcze w latach 2018–2019. W porozumieniach:
Spółka uznała, że skoro nowy termin płatności został określony w wiążącym porozumieniu, to od tego terminu należy liczyć 90 dni umożliwiające skorzystanie z ulgi na złe długi. Tym samym chciała skorygować podstawę opodatkowania w zeznaniu za 2022 rok.
Podatnik powołał się na:
Podkreślono również, że zawarcie porozumień nie było obejściem prawa, lecz próbą odzyskania należności na drodze cywilnoprawnej, z jednoczesnym pełnym udokumentowaniem i uznaniem długu przez dłużnika.
Organ odmówił prawa do skorzystania z ulgi. Wskazał, że:
0111-KDIB1-1.4010.146.2023.10.SG
23 stycznia 2025 r.
#ulgazłedługi #CIT #transakcjehandlowe #wierzytelności #porozumienie #przedawnienie #WSA #interpretacjapodatkowa #maszynyrolnicze #dłużnik #restrukturyzacja #spórzpodatkami
===========================